Veelgestelde vragen
Vind hieronder een antwoord op de meeste gestelde vragen. Je antwoord niet gevonden? Stel ze ons gerust via het contactformulier!
Werken als nanny (20)
Elke vrijdag krijg je digitaal een contract opgestuurd voor aanvang van je prestaties.
Ja, je bent verzekerd wanneer je onderweg bent met eigen wagen en bij het gezin thuis voor arbeidsongevallen en
burgerlijke aansprakelijkheid. Je bent met andere woorden gedekt wanneer je schade aanbrengt aan anderen tijdens de uitvoering van jouw job als nanny.
Wanneer je als nanny betrokken bent bij een arbeidsongeval, dien je meteen contact op te nemen met een medewerker van Martha. Je ontvangt de nodige verzekeringspapieren die door jou en eventueel door je huisarts dienen ingevuld te worden. Deze bezorg je terug aan een medewerker van Martha, samen met alle onkosten betreffende het ongeval (vb. aankopen bij apotheek).
Afhankelijk van de ernst bel je eerst de hulpdiensten of ouders. Je blijft ten alle tijden rustig en brengt de ouders meteen op de hoogte van de situatie.
Een eerste stap bij afwezigheid door ziekte is het contacteren van het gezin zodat deze tijdig een oplossing kunnen zoeken. Vervolgens dient afwezigheid door ziekte zo snel mogelijk gecommuniceerd te worden aan Martha. Verder wordt de dag zelf een doktersattest verwacht.
Wanneer je als nanny aan de slag gaat, wordt overeengekomen dat je minstens 42 weken per jaar tewerkgesteld wordt. De overige 10 weken kunnen vrij ingevuld worden door beide partijen. Bovenop jouw loon heb je recht op vakantiegeld. Dit wordt maandelijks uitbetaald, wat impliceert dat je geen aparte vergoeding krijgt tijdens je vakantieperiodes.
Neem contact op met Martha om de volgende stappen te overlopen en je opzegtermijn te bespreken.
Contractueel gezien, is het gezin verplicht je op jaarbasis 42 weken te werk te stellen. De overige 10 weken heb je samen met het gezin recht op een periode die vrij ingevuld kan worden met bijvoorbeeld vakantie. Als bediende-uitzendkracht wordt jouw vakantiegeld reeds maandelijks uitbetaald, samen met je verloning.
Heb je een drukke week en heb je meer uren gepresteerd dan op voorhand doorgegeven? Jouw aantal gewerkte uren worden op maandbasis bekeken. Je overuren kunnen met andere woorden op kalmere dagen gecompenseerd worden. Een afwijkend uurrooster dien je steeds indien mogelijk op voorhand door te gaan prestaties@martha.be. Zo kan jouw contract en de verloning aangepast worden.
Jouw afgelegde kilometers kunnen gemakkelijk bijgehouden worden in het heen-en-weerboekje. Op het einde van de maand geef je deze samen met je gepresteerde uren door aan prestaties@martha.be.
Bij opstart spreek je af met het gezin wie de gepresteerde uren bijhoudt. Dit kan gedaan worden door de nanny of het gezin. Ook hier kan het heen-en-weer boekje een hulpmiddel zijn. Op het einde van de maand geeft of het gezin of de nanny de gepresteerde uren door aan prestaties@martha.be.
Indien er afwijkingen zijn van het vastgelegde uurrooster dien je dit op voorhand door te geven via mail aan
prestaties@martha.be zodat het contract kan aangepast worden. Wijken je uren achteraf nog af? Dan geeft je dit op het einde van de maand door zodat je verloning kan aangepast worden.
Als nanny heb je recht op een kilometervergoeding van €0,3707 per kilometer. Meer specifiek gaat dit om alle kilometers die je aflegt van en naar het gezin en alle werk-gerelateerde verplaatsingen tussendoor, zoals het halen van boodschappen en het brengen van de kinderen naar de bijles of hobby.
Ja, jouw uurrooster kan in overleg met het gezin en Martha aangepast worden. Houd er wel rekening mee dat je niet minder dan 13 uur per week kan werken.
Jouw loon wordt de laatste woensdag van de maand gestort of ten laatste de eerste woensdag van de nieuwe maand. Geef daarom tegen het einde van de maand jouw gepresteerde uren door via mail aan prestaties@martha.be. Vergeetachtig? Geen probleem, we sturen jou elke maand een vriendelijke herinnering zodat je deze tijdig kan doorgeven.
Natuurlijk, maar er zijn wel voorwaarden aan verbonden. Je doet het best even navraag bij de juiste uitkeringsinstantie:
Ziekte-uitkering: bij je ziekenfonds
Werkloosheidsuitkering: bij je vakbond of de Hulpkas voor Werkloosheid
Wij zoeken dan samen een oplossing die niet nadelig is voor jouw specifieke situatie. Zo kan je werken zonder zorgen!
Bij problemen kan je altijd terecht bij een van jouw contactpersonen bij Martha.
Bij dringende vragen kan je het beste bellen naar 078.48.71.40 of contact opnemen met je contactpersoon bij Martha.
Je kan bellen naar 078/48.71.40, je kan ons ook contacteren via het chatvenster op de website, via Facebook Messenger of via mail: info@martha.be.
Tegen het einde van de maand geef je of jouw gezin de gepresteerde uren door via mail aan prestaties@martha.be.