Veelgestelde vragen
Vind hieronder een antwoord op de meeste gestelde vragen. Je antwoord niet gevonden? Stel ze ons gerust via het contactformulier!
Een nanny in dienst nemen (22)
Ja, dit kan maar particulieren kunnen niet genieten van de fiscale aftrekbaarheid van de nanny. Het businessmodel van Martha zorgt ervoor dat de prestaties van een nanny gefactureerd kunnen worden via een vennootschap. Wanneer de nanny wordt ingeschakeld in het economische belang van de onderneming, zijn de kosten van Martha als interimkantoor aftrekbare beroepskosten voor de vennootschap.
Onze nanny’s zijn betrouwbare en ervaren ouders die permanent worden bijgeschoold. Wij stellen u een vaste nanny voor op basis van de noden van uw gezin.
Meer specifiek gaat het om één vaste nanny, dat uitsluitend bij uw gezin te werk gesteld wordt.
Het takenpakket van je nanny kan bestaan uit volgende zaken: de kinderen ophalen van school/de crèche, een vieruurtje klaarmaken, de kinderen creatief bezig houden, huiswerkbegeleiding, voeren naar buitenschoolse activiteiten… Maar ook licht-huishoudelijke taken zoals: een potje koken, opruimen, de was en strijk in orde maken, de vaatwas legen en vullen…
Contractueel gezien ben je als gezin verplicht om je nanny op jaarbasis minstens 42 weken te werk te stellen. De overige 10 weken heb je samen met de nanny recht op een periode die vrij ingevuld kan worden met bijvoorbeeld vakantie.
Ja, Martha voorziet opleidingen op regelmatige basis. De opleidingen zijn vrijwillig bij te wonen door de huidige nanny’s en bestaan uit verschillende niveaus (basis tot geavanceerd).
Dit is afhankelijk van jouw regio. Indien er reeds enkele goedgekeurde nanny’s aanwezig zijn in jouw regio, kan dit vlot verlopen. Wanneer er nog geen nanny’s in jouw buurt zijn wordt de zoektocht van 0 gestart. Hierbij rekenen we 8 tot 12 weken om een nanny volledig te screenen en voor te stellen.
Wanneer het gaat om ziekte op lange termijn zal een vervang nanny gezocht en voorgesteld worden. Indien het gaat om een kortdurende ziekte, zal het gezin tijdig geïnformeerd worden en zelf tijdelijk een oplossing voorzien.
Ja, dat kan. Het uurrooster van je nanny kies je volledig zelf. De enige voorwaarden waaraan je dient te voldoen zijn:
- De nanny minstens 13 uur per week te werk stellen.
- Met een minimum van 3 uur per dag.
Ja, dat kan zeker. Jouw nanny wordt dan via ons eigen payroll dienst ingeschreven. Wij staan dan in voor de administratieve ontzorging en uitbetaling van de lonen.
Er geldt een standaard opzegtermijn van 3 maanden.
Om een goede werking te garanderen moet u rekening houden met volgende voorwaarden:
- Wekelijks uurrooster van minstens 13 uur (uitgezonderd vakanties)
- Blokken van minstens 3 opeenvolgende uren per gewerkte dag
- Engagement op jaarbasis, opzegbaar mits inachtname opzegtermijn van 3 maanden
- Tijdens een telefonisch intakegesprek (ongeveer 30 minuten) overlopen we de
noden van uw gezin, bepalen we de selectiecriteria van uw nanny en bespreken we het potentiële loonpakket.
- Na het intakegesprek bezorgen wij u een gepersonaliseerde offerte met de
beschrijving van het takenpakket, uurrooster en transparant uurtarief.
- Na ondertekening van de offerte, starten wij de zoektocht naar de geschikte nanny
voor u. De gemiddelde doorlooptijd schommelt tussen 8 tot 12 weken, afhankelijk van de uw regio en verwachtingen.
- Zodra wij een geschikte kandidaat-nanny hebben gevonden, organiseren wij een
matchingsgesprek tussen het gezin, de nanny en een medewerker van Martha.
- Na een positief matchingsgesprek, kan uw nanny opstarten op basis van een
wekelijkse planning. Tijdens deze opstartfase zorgen we dat alles vlot verloopt.
- Op het einde van de maand geeft u ons de prestaties door en ontvangt u van ons
een factuur. Vervolgens bevestigt u de planning voor de komende maand.
Voor een bediende-uitzendkracht op basis van weekcontracten geldt een standaard proefperiode van 3 werkdagen.
Ja, dit kan indien de nanny ook beschikbaar is op het gevraagde moment. Deze afwijkende uren dienen door de nanny indien mogelijk op voorhand doorgegeven te worden of op het einde van de maand.
Ja, tijdens de selectie wordt gevraagd in het bezit te zijn van een eigen wagen en geldig rijbewijs. Uitzonderlijk kan hiervan afgeweken worden wanneer het gaat over nanny’s die woonachtig zijn in een stadskern.
- Onze kandidaten worden na het invullen van een sollicitatieformulier telefonisch gecontacteerd. Dit is een eerste screening moment waarbij gepeild wordt naar hun werkervaring, motivatie en beschikbaarheid. Ook wordt gekeken of deze kandidaten voldoen aan de voorwaarden om als nanny aan de slag te kunnen gaan (minstens 13 uur per week beschikbaar, een eigen wagen en engagement op lange termijn).
- Na een positief verloop van het telefoongesprek wordt de nanny uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek op kantoor. Hierbij wordt dieper ingegaan op de persoonlijkheid van de nanny, haar carrièrepad, alsook de verwachtingen en beschikbaarheid.
- Nadien worden de nanny’s gematcht op basis van hun persoonlijkheid en kwalificaties aan een gezin uit de buurt.
Neen, jouw nanny is via Martha volledig verzekerd voor arbeidsongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid.
Neen, bij Martha werken we uitsluitend op basis van jaarcontracten.
Zeker, dankzij Martha krijgen drukbezette ouders de kans om de schaarse tijd met hun kinderen kwalitatiever door te brengen.
Het unieke businessmodel van Martha zorgt er bovendien voor dat de prestaties van een nanny gefactureerd kunnen worden via een vennootschap. Wanneer de nanny wordt ingeschakeld in het economische belang van de onderneming, zijn de kosten van Martha als interimkantoor aftrekbare beroepskosten voor de vennootschap.
Ja, dit kan mits overeenstemming met de nanny. Ook dient dit vooraf doorgegeven te worden aan Martha.
Bij problemen kan je altijd terecht bij een van jouw contactpersonen bij Martha.
De prestaties worden op het einde van de maand digitaal doorgegeven door de nanny.
Ja, jouw nanny wordt uitsluitend te werk gesteld bij jouw gezin.
Werken als nanny (20)
Elke vrijdag krijg je digitaal een contract opgestuurd voor aanvang van je prestaties.
Ja, je bent verzekerd wanneer je onderweg bent met eigen wagen en bij het gezin thuis voor arbeidsongevallen en
burgerlijke aansprakelijkheid. Je bent met andere woorden gedekt wanneer je schade aanbrengt aan anderen tijdens de uitvoering van jouw job als nanny.
Wanneer je als nanny betrokken bent bij een arbeidsongeval, dien je meteen contact op te nemen met een medewerker van Martha. Je ontvangt de nodige verzekeringspapieren die door jou en eventueel door je huisarts dienen ingevuld te worden. Deze bezorg je terug aan een medewerker van Martha, samen met alle onkosten betreffende het ongeval (vb. aankopen bij apotheek).
Afhankelijk van de ernst bel je eerst de hulpdiensten of ouders. Je blijft ten alle tijden rustig en brengt de ouders meteen op de hoogte van de situatie.
Een eerste stap bij afwezigheid door ziekte is het contacteren van het gezin zodat deze tijdig een oplossing kunnen zoeken. Vervolgens dient afwezigheid door ziekte zo snel mogelijk gecommuniceerd te worden aan Martha. Verder wordt de dag zelf een doktersattest verwacht.
Wanneer je als nanny aan de slag gaat, wordt overeengekomen dat je minstens 42 weken per jaar tewerkgesteld wordt. De overige 10 weken kunnen vrij ingevuld worden door beide partijen. Bovenop jouw loon heb je recht op vakantiegeld. Dit wordt maandelijks uitbetaald, wat impliceert dat je geen aparte vergoeding krijgt tijdens je vakantieperiodes.
Neem contact op met Martha om de volgende stappen te overlopen en je opzegtermijn te bespreken.
Contractueel gezien, is het gezin verplicht je op jaarbasis 42 weken te werk te stellen. De overige 10 weken heb je samen met het gezin recht op een periode die vrij ingevuld kan worden met bijvoorbeeld vakantie. Als bediende-uitzendkracht wordt jouw vakantiegeld reeds maandelijks uitbetaald, samen met je verloning.
Heb je een drukke week en heb je meer uren gepresteerd dan op voorhand doorgegeven? Jouw aantal gewerkte uren worden op maandbasis bekeken. Je overuren kunnen met andere woorden op kalmere dagen gecompenseerd worden. Een afwijkend uurrooster dien je steeds indien mogelijk op voorhand door te gaan prestaties@martha.be. Zo kan jouw contract en de verloning aangepast worden.
Jouw afgelegde kilometers kunnen gemakkelijk bijgehouden worden in het heen-en-weerboekje. Op het einde van de maand geef je deze samen met je gepresteerde uren door aan prestaties@martha.be.
Bij opstart spreek je af met het gezin wie de gepresteerde uren bijhoudt. Dit kan gedaan worden door de nanny of het gezin. Ook hier kan het heen-en-weer boekje een hulpmiddel zijn. Op het einde van de maand geeft of het gezin of de nanny de gepresteerde uren door aan prestaties@martha.be.
Indien er afwijkingen zijn van het vastgelegde uurrooster dien je dit op voorhand door te geven via mail aan
prestaties@martha.be zodat het contract kan aangepast worden. Wijken je uren achteraf nog af? Dan geeft je dit op het einde van de maand door zodat je verloning kan aangepast worden.
Als nanny heb je recht op een kilometervergoeding van €0,3707 per kilometer. Meer specifiek gaat dit om alle kilometers die je aflegt van en naar het gezin en alle werk-gerelateerde verplaatsingen tussendoor, zoals het halen van boodschappen en het brengen van de kinderen naar de bijles of hobby.
Ja, jouw uurrooster kan in overleg met het gezin en Martha aangepast worden. Houd er wel rekening mee dat je niet minder dan 13 uur per week kan werken.
Jouw loon wordt de laatste woensdag van de maand gestort of ten laatste de eerste woensdag van de nieuwe maand. Geef daarom tegen het einde van de maand jouw gepresteerde uren door via mail aan prestaties@martha.be. Vergeetachtig? Geen probleem, we sturen jou elke maand een vriendelijke herinnering zodat je deze tijdig kan doorgeven.
Natuurlijk, maar er zijn wel voorwaarden aan verbonden. Je doet het best even navraag bij de juiste uitkeringsinstantie:
Ziekte-uitkering: bij je ziekenfonds
Werkloosheidsuitkering: bij je vakbond of de Hulpkas voor Werkloosheid
Wij zoeken dan samen een oplossing die niet nadelig is voor jouw specifieke situatie. Zo kan je werken zonder zorgen!
Bij problemen kan je altijd terecht bij een van jouw contactpersonen bij Martha.
Bij dringende vragen kan je het beste bellen naar 078.48.71.40 of contact opnemen met je contactpersoon bij Martha.
Je kan bellen naar 078/48.71.40, je kan ons ook contacteren via het chatvenster op de website, via Facebook Messenger of via mail: info@martha.be.
Tegen het einde van de maand geef je of jouw gezin de gepresteerde uren door via mail aan prestaties@martha.be.
Nanny worden – Over de job (17)
Neen, je gaat als nanny bij Martha aan de slag bij één gezin uit jouw buurt. Dit in een straal van 15 tot max. 20 km.
Ja, team Martha gaat steeds op zoek naar een gezin dat in jouw buurt woont. Het liefste zo dicht mogelijk. Doorgaans zoeken we gezinnen in een straal van 15 km tot 20 km.
Als nanny staan volgende taken gewoonlijk op jouw takenlijst:
- De kinderen ophalen van school/de crèche
- Vieruurtje voorzien
- Creatief bezig houden: spelen, knutselen…
- Huiswerkbegeleiding
- Voeren naar buitenschoolse activiteiten
- Kinderen in bed/bad steken
- Een potje koken
- Licht-huishoudelijke taken: opruimen, was, strijk…
Als nanny heb je recht op een kilometervergoeding van €0,3707 per kilometer. Meer specifiek gaat dit om alle kilometers die je aflegt van en naar het gezin en alle werk-gerelateerde verplaatsingen tussendoor, zoals het halen van boodschappen en het brengen van de kinderen naar de bijles of hobby.
Je ontvangt als Martha nanny het brutoloon dat in samenspraak met het gezin en Martha werd vastgelegd. Hiernaast ontvang je ook vakantiegeld (15,34% van je brutoloon), een eindejaarspremie en een kilometervergoeding van €0,3707/km. Bovendien bouw je verder aan jouw pensioen.
Jouw precieze uurrooster hangt af van het gezin waarbij je aan de slag gaat. Grotendeels gaat dit over naschoolse uren, maar dit kan ook gaan over voorschoolse- en weekenduren. Je werkt wekelijks minimaal 13 uur.
Ja, je bent verzekerd wanneer je onderweg bent met eigen wagen en bij het gezin thuis voor arbeidsongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid. Je bent met andere woorden gedekt wanneer je schade toebrengt aan anderen tijdens de uitvoering van jouw job als nanny.
Als nanny val je onder het bediendestatuut. Het paritair comité hangt af van de sector waarin het gezin waarbij je aan de slag gaat actief is.
Als nanny bij Martha werk je minimaal 13 uur per week. Het aantal uren is afhankelijk van gezin tot gezin en kan oplopen tot een fulltime uurrooster. Grotendeels gaat het over deeltijdse tewerkstellingen.
Neen, als nanny bij Martha kan je niet werken als vrijwilliger. Je bent contractueel gebonden aan het bediende statuut.
Ja, team Martha gaat op zoek naar een gezin uit jouw buurt. Indien er zich meerdere gezinnen in jouw regio bevinden, zal je van elk gezin een profielschets ontvangen. Jij kan dan zelf kiezen welk gezin je graag beter wil leren kennen.
Ja, Martha voorziet opleidingen op regelmatige basis. De opleidingen zijn vrijwillig bij te wonen door de huidige nanny’s en bestaan uit verschillende niveaus (basis tot geavanceerd).
Er staat geen limiet op de bijverdienste als nanny. De bedoeling is om zo lang mogelijk in dienst te blijven bij hetzelfde gezin. Dit tot de kinderen groot genoeg zijn of je diensten niet meer nodig zijn. Team Martha voorziet in dit geval tijdig een nieuw gezin om bij aan de slag te gaan.
Geen zorgen, er komen op regelmatige basis nieuwe gezinnen bij over heel Vlaanderen. Hiernaast gaan we proactief op zoek naar jouw ideale gezin door verschillende marketingacties uit te voeren.
Zeker, team Martha zorgt voor persoonlijke begeleiding doorheen elke stap van het proces. Deze persoonlijke begeleiding wordt aangevuld met handige tools zoals een onthaalboekje, video-tutorials en blogberichten.
Dit kan gemakkelijk door te solliciteren via onze vacaturepagina, door het formulier in te vullen op de word-martha pagina, door ons op te bellen op 078/48.71.40 of door te mailen naar info@martha.be.
Je hebt als uitzendkracht dezelfde rechten als een vaste medewerker van de werkgever bij wie je aan de slag gaat. Je bouwt vakantierechten, een eindejaarspremie en pensioenrechten op.
Nanny worden – Voorwaarden (10)
Neen, als nanny bij Martha heb je geen specifiek diploma nodig. Jouw ervaring en affiniteit met kinderen zijn voor ons prioritair. Alsook de motivatie om op lange termijn aan de slag te gaan. Heb je een pedagogische achtergrond? Dan is dat een mooie plus!
Voorwaarden:
- Ervaring en affiniteit met kinderen
- Motivatie op lange termijn
- Een eigen wagen en rijbewijs
- Minimaal 13 uur per week beschikbaar
Ja, als nanny wordt er van je verwacht dat je de kinderen van school/de crèche kan halen met je eigen wagen.
Ja, als nanny bij Martha heb je geen specifiek diploma of job-gerelateerde ervaring nodig. Jouw eigen ervaring en affiniteit met kinderen zijn voor ons prioritair. Alsook de motivatie om op lange termijn aan de slag te gaan.
Ja, dit kan deze wanneer dit praktisch combineerbaar is met je huidig uurrooster. Als nanny werk je grotendeels deeltijds en dit tijdens naschoolse uren. Doorgaans start je tussen 15u-16u en eindig je tussen 18u-20u.
Natuurlijk, maar er zijn wel voorwaarden aan verbonden. Je doet het best even navraag bij de juiste uitkeringsinstantie:
Ziekte-uitkering: bij je ziekenfonds
Werkloosheidsuitkering: bij je vakbond of de Hulpkas voor Werkloosheid
Wij zoeken dan samen een oplossing die niet nadelig is voor jouw specifieke situatie. Zo kan je werken zonder zorgen!
Jazeker, je mag als gepensioneerde onbeperkt bijverdienen, op voorwaarde dat je 65+ bent of er een volledige loopbaan hebt opzitten.
Als dat niet het geval is, moet je wel opletten hoeveel je verdient. Je kan de voorwaarden hier terugvinden of je kan contact opnemen met de Federale Pensioendienst op het gratis nummer 1765.
Ja, je hebt een eigen wagen nodig. Hier bestaan echter twee uitzonderingen op:
1) Je gezin voorziet een wagen voor jou.
2) Je gaat aan de slag bij een gezin op wandel-/fietsafstand.
Een nanny bij Martha kan alle leeftijden hebben, van 18+ tot 70+. We vinden het echter wel belangrijk dat je voldoende ervaring hebt met kinderen. Daarom werken we bij voorkeur samen met mature mamafiguren.
Ja, als nanny hoef je zelf geen mama te zijn. Jouw ervaring en affiniteit met kinderen zijn voor ons prioritair. Alsook de motivatie om op lange termijn aan de slag te gaan. Heb je een pedagogische achtergrond? Dan is dat een mooie plus!
Over Martha (8)
Martha biedt een structurele oplossing voor gezinnen met een permanent tijdgebrek. Een nanny neemt de functie van opvoeder/verzorger over terwijl de ouders nog aan het werk zijn. Bij Martha werken we bijna uitsluitend samen met gezinnen in het bezit van een vennootschap. Dit omdat de prestaties van een nanny gefactureerd kunnen worden via de vennootschap. Hierdoor kan genoten worden van voordeel van alle aard en zijn deze kosten fiscaal aftrekbaar.
Bij Martha hanteren we een persoonlijke aanpak. Na een eerste telefonische kennismaking volgt een sollicitatiegesprek waarbij de focus gelegd wordt op eigen wensen, ervaring en persoonlijkheid. Eens Martha een volledig beeld heeft van de kandidaat, wordt deze gekoppeld aan potentiële gezinnen uit de buurt. Nadien volgt een face-to-face gesprek, begeleid door een medewerker van Martha. Na een feedback moment wordt een potentiële opstart vastgelegd.
Martha is actief over heel Vlaanderen en Brussel. Het hoofdkantoor van Martha is gelegen in Sint-Martens-Latem, bij Gent.
Martha wil ouders de kans geven om de schaarse tijd met hun kinderen kwalitatiever door te brengen. Met ons persoonlijke aanpak streven we naar een lange termijn samenwerking tussen de nanny en het gezin.
Het unieke businessmodel van Martha zorgt ervoor dat de prestaties van een nanny gefactureerd kunnen worden via een vennootschap. Wanneer de nanny wordt ingeschakeld in het economische belang van de onderneming, zijn de kosten van Martha als interimkantoor aftrekbare beroepskosten voor de vennootschap.
Martha is geboren in 2018 en is het kleine zusje van Nestor, een uitzendkantoor gespecialiseerd in 50-plussers en gepensioneerden. Martha is ontstaan vanuit de stijgende vraag van de klant naar een zorgzaam moederfiguur voor naschoolse opvang.
Je kan bellen naar 078/48.71.40, je kan ons ook contacteren via het chatvenster op de website, via Facebook Messenger of via mail: info@martha.be.
Dit kan, op afspraak en in functie van een sollicitatiegesprek.
Zeker! Martha, als dienst van Nestor is erkend door de Vlaamse overheid als uitzendkantoor (vg. 2142/U). Dat betekent dat wij aan alle wettelijke eisen voldoen. Bij Martha en Nestor word je correct behandeld en worden afspraken altijd gerespecteerd.
Wij dragen ethiek hoog in het vaandel. Je krijgt waar je recht op hebt, ook als je er niet om vraagt.
We zijn ook lid van de beroepsfederatie Federgon en we werken nauw samen met VDAB.
Covid-19 updates (7)
Voel je je kort vóór je gaat werken ziek, neem dan ook direct contact met ons op. Corona symptomen zijn o.a. koorts, hoesten en ademhalingsmoeilijkheden.
Je kan verder blijven werken, mits er aandacht gehouden wordt van beide partijen (gezin en nanny) voor de huidige maatregelen: afstand houden, handen wassen, desinfecteren…
Draag een mondmasker wanneer de minimumafstand van 1,5 meter niet gerespecteerd kan worden tussen de nanny en de (volwassen) gezinsleden.
Je mag nog steeds gaan werken als nanny wanneer volgende instructies nageleefd worden tijdens de werkuren:
- Was je handen met water en vloeibare zeep voor je begint te werken, regelmatig tijdens en
- Doe dit opnieuw op het einde van je werkdag.
- Droog je handen bij voorkeur met papieren vellen of een propere handdoek. Werp de gebruikte papieren vellen in een afsluitbare vuilnisbak.
- Hou minimaal 1,5 meter afstand van de aanwezige bewoners, met uitzondering van de kinderen.
- Draag een mondmasker tijdens je werkuren wanneer de minimale afstand van 1,5 meter niet gerespecteerd kan worden met de (volwassen) bewoners.
- Was je handen met water en vloeibare zeep voor je begint te werken, regelmatig tijdens en
- Doe dit opnieuw op het einde van je werkdag.
- Droog je handen bij voorkeur met papieren vellen of een propere handdoek. Werp de gebruikte papieren vellen in een afsluitbare vuilnisbak.
- Hou minimaal 1,5 meter afstand van de aanwezige bewoners, met uitzondering van de kinderen.
- Draag een mondmasker tijdens je werkuren wanneer de minimale afstand van 1,5 meter niet gerespecteerd kan worden met de (volwassen) bewoners.
Wanneer je in verplichte isolatie of quarantaine moet, kan de nanny beroep doen op tijdelijke werkloosheid. Enkel dan wordt de bijverdienste on hold gezet.
Laat je testen. Indien negatief: blijf 7 dagen in quarantaine en test je op dag 7 opnieuw.
Is jouw test op dag 7 positief? Ga in isolatie en blijf minstens 10 dagen thuis.
Krijg je geen test? Blijf je 10 dagen in quarantaine.
Bij verplichte quarantaine: Bezorg je een quarantainecertificaat via prestaties@martha.be. Dit certificaat verkrijg je via de huisarts. Je kan aanspraak maken op tijdelijke werkloosheid indien wij jouw attest tijdig ontvangen.
Vacatures (3)
Alle openstaande vacatures kan je terugvinden op de vacaturepagina van Martha. Dit kan door bovenaan de menubalk op ‘vacatures’ te drukken of door op deze link te drukken: https://martha.be/vacatures-gezinnen-zoeken-nanny/.
Solliciteren op een vacature kan gemakkelijk door het formulier in te vullen op de pagina van de vacature waarin je interesse hebt.
Vind je geen vacature in jouw regio? Geen probleem, solliciteer spontaan en word als eerste op de hoogte gebracht wanneer er een vacature in jouw buurt bij komt.