Veelgestelde vragen
Vind hieronder een antwoord op de meeste gestelde vragen. Je antwoord niet gevonden? Stel ze ons gerust via het contactformulier!
Een nanny in dienst nemen (22)
Ja, dit kan maar particulieren kunnen niet genieten van de fiscale aftrekbaarheid van de nanny. Het businessmodel van Martha zorgt ervoor dat de prestaties van een nanny gefactureerd kunnen worden via een vennootschap. Wanneer de nanny wordt ingeschakeld in het economische belang van de onderneming, zijn de kosten van Martha als interimkantoor aftrekbare beroepskosten voor de vennootschap.
Onze nanny’s zijn betrouwbare en ervaren ouders die permanent worden bijgeschoold. Wij stellen u een vaste nanny voor op basis van de noden van uw gezin.
Meer specifiek gaat het om één vaste nanny, dat uitsluitend bij uw gezin te werk gesteld wordt.
Het takenpakket van je nanny kan bestaan uit volgende zaken: de kinderen ophalen van school/de crèche, een vieruurtje klaarmaken, de kinderen creatief bezig houden, huiswerkbegeleiding, voeren naar buitenschoolse activiteiten… Maar ook licht-huishoudelijke taken zoals: een potje koken, opruimen, de was en strijk in orde maken, de vaatwas legen en vullen…
Contractueel gezien ben je als gezin verplicht om je nanny op jaarbasis minstens 42 weken te werk te stellen. De overige 10 weken heb je samen met de nanny recht op een periode die vrij ingevuld kan worden met bijvoorbeeld vakantie.
Ja, Martha voorziet opleidingen op regelmatige basis. De opleidingen zijn vrijwillig bij te wonen door de huidige nanny’s en bestaan uit verschillende niveaus (basis tot geavanceerd).
Dit is afhankelijk van jouw regio. Indien er reeds enkele goedgekeurde nanny’s aanwezig zijn in jouw regio, kan dit vlot verlopen. Wanneer er nog geen nanny’s in jouw buurt zijn wordt de zoektocht van 0 gestart. Hierbij rekenen we 8 tot 12 weken om een nanny volledig te screenen en voor te stellen.
Wanneer het gaat om ziekte op lange termijn zal een vervang nanny gezocht en voorgesteld worden. Indien het gaat om een kortdurende ziekte, zal het gezin tijdig geïnformeerd worden en zelf tijdelijk een oplossing voorzien.
Ja, dat kan. Het uurrooster van je nanny kies je volledig zelf. De enige voorwaarden waaraan je dient te voldoen zijn:
- De nanny minstens 13 uur per week te werk stellen.
- Met een minimum van 3 uur per dag.
Ja, dat kan zeker. Jouw nanny wordt dan via ons eigen payroll dienst ingeschreven. Wij staan dan in voor de administratieve ontzorging en uitbetaling van de lonen.
Er geldt een standaard opzegtermijn van 3 maanden.
Om een goede werking te garanderen moet u rekening houden met volgende voorwaarden:
- Wekelijks uurrooster van minstens 13 uur (uitgezonderd vakanties)
- Blokken van minstens 3 opeenvolgende uren per gewerkte dag
- Engagement op jaarbasis, opzegbaar mits inachtname opzegtermijn van 3 maanden
- Tijdens een telefonisch intakegesprek (ongeveer 30 minuten) overlopen we de
noden van uw gezin, bepalen we de selectiecriteria van uw nanny en bespreken we het potentiële loonpakket.
- Na het intakegesprek bezorgen wij u een gepersonaliseerde offerte met de
beschrijving van het takenpakket, uurrooster en transparant uurtarief.
- Na ondertekening van de offerte, starten wij de zoektocht naar de geschikte nanny
voor u. De gemiddelde doorlooptijd schommelt tussen 8 tot 12 weken, afhankelijk van de uw regio en verwachtingen.
- Zodra wij een geschikte kandidaat-nanny hebben gevonden, organiseren wij een
matchingsgesprek tussen het gezin, de nanny en een medewerker van Martha.
- Na een positief matchingsgesprek, kan uw nanny opstarten op basis van een
wekelijkse planning. Tijdens deze opstartfase zorgen we dat alles vlot verloopt.
- Op het einde van de maand geeft u ons de prestaties door en ontvangt u van ons
een factuur. Vervolgens bevestigt u de planning voor de komende maand.
Voor een bediende-uitzendkracht op basis van weekcontracten geldt een standaard proefperiode van 3 werkdagen.
Ja, dit kan indien de nanny ook beschikbaar is op het gevraagde moment. Deze afwijkende uren dienen door de nanny indien mogelijk op voorhand doorgegeven te worden of op het einde van de maand.
Ja, tijdens de selectie wordt gevraagd in het bezit te zijn van een eigen wagen en geldig rijbewijs. Uitzonderlijk kan hiervan afgeweken worden wanneer het gaat over nanny’s die woonachtig zijn in een stadskern.
- Onze kandidaten worden na het invullen van een sollicitatieformulier telefonisch gecontacteerd. Dit is een eerste screening moment waarbij gepeild wordt naar hun werkervaring, motivatie en beschikbaarheid. Ook wordt gekeken of deze kandidaten voldoen aan de voorwaarden om als nanny aan de slag te kunnen gaan (minstens 13 uur per week beschikbaar, een eigen wagen en engagement op lange termijn).
- Na een positief verloop van het telefoongesprek wordt de nanny uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek op kantoor. Hierbij wordt dieper ingegaan op de persoonlijkheid van de nanny, haar carrièrepad, alsook de verwachtingen en beschikbaarheid.
- Nadien worden de nanny’s gematcht op basis van hun persoonlijkheid en kwalificaties aan een gezin uit de buurt.
Neen, jouw nanny is via Martha volledig verzekerd voor arbeidsongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid.
Neen, bij Martha werken we uitsluitend op basis van jaarcontracten.
Zeker, dankzij Martha krijgen drukbezette ouders de kans om de schaarse tijd met hun kinderen kwalitatiever door te brengen.
Het unieke businessmodel van Martha zorgt er bovendien voor dat de prestaties van een nanny gefactureerd kunnen worden via een vennootschap. Wanneer de nanny wordt ingeschakeld in het economische belang van de onderneming, zijn de kosten van Martha als interimkantoor aftrekbare beroepskosten voor de vennootschap.
Ja, dit kan mits overeenstemming met de nanny. Ook dient dit vooraf doorgegeven te worden aan Martha.
Bij problemen kan je altijd terecht bij een van jouw contactpersonen bij Martha.
De prestaties worden op het einde van de maand digitaal doorgegeven door de nanny.
Ja, jouw nanny wordt uitsluitend te werk gesteld bij jouw gezin.